Coronavirus Intramuraal en Extramuraal

Coronabeleid Intramuraal

Bezoekers

- Wij verzoeken u om uw mondkapje tijdens uw bezoek zoveel als mogelijk op te houden voor de veiligheid van de bewoner, uzelf en het personeel.

- Bij binnenkomst dient een bezoeker zich te registreren. Zo kunnen wij u altijd bereiken mocht dat in het kader van contactonderzoek nodig zijn.

- Uiteraard gaan we ervan uit dat u onze woonzorgcentra niet bezoekt gedurende de tijden dat er een avondklok geldt. Mocht er een calamiteit zijn waardoor uw aanwezigheid noodzakelijk is, dan kunt natuurlijk wel tijdens de avondklokuren in onze woonzorgcentra terecht.

- De volgende algemene maatregelen blijven van kracht: houd 1,5 met afstand, blijf thuis bij gezondheidsklachten en zorg voor goede handhygiëne.

- We doen nog steeds het dringende verzoek om het bezoek per bewoner te beperken tot eenmaal per dag. Zodra dit bij ons wijzigt, ontvangt u daar bericht van.


Medewerkers

Zorgmedewerkers met een positief geteste huisgenoot of nauw contact gaan in quarantaine tot 10 dagen na het laatste contact met de besmette huisgenoot en werken in deze periode niet. Zij moeten thuisblijven. Als zij klachten krijgen, laten zij zich direct testen. Zorgmedewerkers die in quarantaine zijn, krijgen – net als andere Nederlanders die in quarantaine zijn – op (of na) de 5e dag na het laatste contact met hun positief geteste huisgenoot een PCR-test aangeboden.

Cliënten

Cliënten die positief getest zijn gaat in strikte isolatie en blijven op hun eigen appartement. Cliënt mag wel 1 bezoeker ontvangen maar dit wordt sterk afgeraden. Zorgmedewerkers dragen een medisch mondneusmasker, spatbril, schort en handschoenen. Bij meerdere besmettingen op één afdeling gaat heel de afdeling in quarantaine om verdere verspreiding te beperken, de familie wordt hiervan op de hoogte gebracht.

Wij maken uitsluitend gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen die voldoen aan de voorgeschreven kwaliteitseisen.

 

Coronabeleid Thuiszorg


Medewerkers

Uit voorzorg werken de medewerkers met chirurgische mondmaskers, wassen en desinfecteren hun handen voor en na cliëntcontact. Bij corona gerelateerde klachten wordt de medewerker getest en werkt niet tot de testuitslag bekend is.


Medewerker positief getest op het coronavirus.

Er wordt onderzocht of er de afgelopen 48u contact geweest is met cliënten, deze worden hierover z.s.m. ingelicht. Waar nodig zal dit via een familielid of mantelzorger zijn.

De cliënt zal geadviseerd worden om 5 dagen na het laatste contact met de zorgmedewerker, een test te laten uitvoeren via de GGD. Deze afspraak kan door cliënt, uw familielid of mantelzorger gemaakt worden.


Cliënt met corona gerelateerde klachten.

De cliënt dient dit te melden aan de dienstdoende zorgmedewerker (0166-658600). Er kan via de GGD een test aangevraagd worden door de cliënt, familielid of mantelzorger. De zorgmedewerker zal de cliënt komen verzorgen met mondmasker, handschoenen, overschort en spatbril. De cliënt wordt aan het eind van een zorgroute ingepland, dit betekent dat de cliënt mogelijk later zorg zal ontvangen dan gebruikelijk.


Testuitslag bekend.

De cliënt dient dit te melden aan de dienstdoende zorgmedewerker (0166-658600). Wanneer van toepassing zullen vervolg stappen met de cliënt besproken worden.


D
agbesteding.

Heeft de cliënt corona gerelateerde klachten of heeft de cliënt contact gehad met een positief getest persoon waardoor de cliënt in quarantaine zit, dan kan de cliënt niet deelnemen aan de dagbesteding.


Huishouding.

Heeft de cliënt corona gerelateerde klachten of heeft de cliënt contact gehad met een positief getest persoon waardoor de cliënt in quarantaine zit, dit graag melden aan de dienstdoende medewerker (0166-658600). Er wordt met de cliënt en medewerker besproken of de huishoudelijke zorg geleverd kan worden of dat deze uitgesteld wordt naar een later moment.

Heeft u nog vragen dan kunt u bellen naar 0166-658600.